کد مطلب:154107 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:121

محل دفن سر ابی عبدالله
در محل دفن سر حضرت امام حسین علیه السلام اختلاف است و هفت مورد ذكر شده است كه ما به طور اجمال به آنها اشاره می كنیم:

1- برخی از علمای شیعه به استناد اخبار و روایاتی كه از ائمه علیهم السلام رسیده گفته اند كه سر مقدس امام حسین (ع) را در نجف اشرف كنار مرقد مطهر امیرمؤمنان (ع) دفن نموده اند.

2- مشهورترین اقوال علمای شیعه این است كه سر مطهر را به كربلا آوردند و به بدن مقدسش ملحق ساختند چنانكه علامه مجلسی و سید بن طاوس و شیخ ابن نما و سید مرتضی و شیخ طوسی این قول را ذكر كرده اند.

3- در روایتی هم آمده كه در بیرون كوفه در غیر مرقد امیرالمؤمنین دفن شده است.

4- یزید سر مبارك را برای حاكم مدینه عمرو بن سعید بن العاص فرستاد و او را در بقیع كنار قبر مادرش زهرا سلام الله علیها دفن نمود.

5- اخباری هم وجود دارد كه سر مطهر امام را در باب الفرادیس دمشق بخاك سپردند جلو برج سوم. مؤلف معظم اعیان الشیعه می گوید: ظاهرا باب الفرادیس و برج سوم كه از آن یاد شده همین مكانی است كه متصل به مسجد اموی است و مشهور به مقام رأس الحسین یا مشهد الحسین و مسجد راس الحسین مشهور است و زیارتگاه می باشد. نگارنده: ظاهرا این قول به حقیقت نزدیكتر و با اعتبار سازگارتر است.

6- گفته شده كه یزید سر مطهر را برای آل معیط كه در رقه بودند فرستاد و آنان سر


را در یكی از منازل مسكونی دفن كردند و سپس جزء مسجد قرار گرفت كه معروف است به مسجد رقه.

7- گفته شده كه خلفای فاطمی سر مقدس را از باب الفرادیس به عقلان كه بین شام و صمر است بردند و از آن جا به مصر منتقل نمودند و در مشهدی كه معروف است دفن نمودند كه آنجا زیارتگاه است [1] .


[1] اعيان الشيعه ج 1 ص 626 - مقتل مقرم ص 456 - نفس المهموم ص 466.